L

Wednesday, January 19, 2011

.."couple"

...Al-Kisah suatu cerita. Hari ini memang aku banyak sangat kelas, smpai tak sempat nak makan, tetapi aku kena makan gak, nnt takla menyusahkan orang lain, mana lah tahu pengsan.. Sampai je kt kantin, ternampak lak sepasang anak ku duduk bertenggek di meja makan kantin. Apa lagi aku pon kacau lah diaorang 'dating'..Amboi, asal ade mase je diaorang ni.. (i'm sitting in front of them) dan makan. lantak lah diaorang nak kata apa.. aku pun tegur la, "duduk jauh-jauh boleh tak?"..boleh yang sang lelaki tu menjawab, "jauh dah la ni cikgu", dalam hati ("sabar je la")...kalo dilayan kang sakit hati.. Aku pun mulalah bercerita tentang kisah hidupku yang lepas-lepas, cinta monyet ku yang tak kemana. Diharapkan ada sedikit yang terlekat di memori dan benak mereka. 

     Cinta monyet atau nama saintifiknya monkey love ni, tak semuanya berakhir dengan kegembiraan. kajian telah membuktikan hanya 10 peratus yang bercinta di sekolah yang kekal sehingga ke gerbang perkahwinan, yang lain? kawen ngan pilihan keluarga, dengan pilihan di universiti, dan lain-lain. ini disebabkan faktor 'perjalanan hidup yang masih jauh'. yup, dats rite!!!. Aku sokong sangat sebab aku ada je kawan yang bercinta bagai nak rak di sekolah kawen dengan orang lain akhirnya. 

LOVE??

     Akan tetapi remaja sekarang, mereka tidak melihat masa depan kerana apa yang mereka fikirkan adalah masa sekarang yang sangat menyeronokkan, hari-hari datang sekolah, apabila melihat sang kekasih di depan mata, semangat untuk belajar makin kuat (kalau yang belajar lah), study sama-sama, makan sama-sama. apa yang membimbangkan jika berlakunya perselisihan faham, bergaduh, tidak senang antara kedua-duanya, akan memberi kesan yang sangat besar dalam diari persekolahan mereka, tumpuan untuk belajar menurun, akibatnya, keputusan yang tidak lagi cemerlang, tidak datang ke sekolah, dan yang paling besar gangguan emosi yang sangat teruk. 

    Ada juga yang hilang pedoman hingga berlakunya pelbagai kes sosial yang teruk, terlanjur dan sebagainya.


Semoga anak-anak ini akan sentiasa diberi peringatan dan waras dalam setiap apa yang mereka buat, semoga hanya kejayaan yang menghuni segenap ruang hidup mereka. Amin... 



1 comment: