L

Monday, February 21, 2011

Pengalaman Pegang Mic...

Tapak Perhimpunan SMKSKI
600~6.40 ptg

Tak tahu nk citer camne... a good start or a bad performance?.. tidak pernah seumur hidup ku berdiri dihadapan dan bercakap. sebagai guru yang bertugas minggu lepas aku disuruh oleh cikgu haliza untuk membacakan laporan bertugas mingguan. Tuhan sahaja yang tahu perasaannya..aku rasa aku teruk sangat. banyak komen yang aku dapat dari kawan-kawan. macam baca khutbah Jumaat la, macam baca berita la, terlalu bersemangat la. Ya Allah....how to build confident? hurmm.. baru aku terfikir, aku tak pernah diberi peluang untuk bercakap dihadapan kecuali sewaktu membuat presentation. betulla, teori yang diperkenalkan oleh Howard Gardner, ada 9 kecerdasan pelbagai yang dimiliki oleh setiap individu, dan kita sebagai guru haruslah mengenali pelajar kita, pelajar harus diberi peluang untuk menonjol. 

how about confident?
pada pendapat aku keyakinan bermula di rumah, di sekolah dan di sekeliling kita. setiap orang mempunyai tahap keyakinan yang berlainan bergantung kepada bagaimana individu itu mengalami keadaan-keadaan sekelilingnya. ia berkait rapat juga dengan emosi dan stress yang ditanggung. bagi aku, keyakinan aku memang berkait rapat dengan sekeliling aku. mungkin disebabkan keadaan diri yang selalu tidak bersedia, selalu main-main, dan selalu takut dengan perubahan membuatkan kadang-kadang level of confident jadi jatuh teruk seteruknya.. lebih-lebih lagi tiada yang menyokong. hurmmm.. sokongan yang paling perlu, sebab aku selalu jadi lemah tanpa sokongan. 

Ya ALLAH, jadikanlah aku insan yang kuat menghadapi segala situasi dan jadikanlah aku insan yang selalu bersyukur dengan apa yang ada, menyedari kelemahan diri dan berusaha untuk meningkatkannya,..AMIN...


No comments:

Post a Comment